Miért és kiknek szeretnénk adni?

Napjainkban a közösség, családi struktúrák lebomlása következtében problémáikkal magukra maradt egyének keresik a megoldásokat családi, gyermeknevelési nehézségeikre. Ennek a keresésnek terepe a gyakorló szülők esetében is elsősorban az Internet. Nekik szeretnénk a szétszórt, esetleges tartalmak helyett összefüggő, gyakorlati tapasztalatokon alapuló szemléletet adni.

A családi rendszer visszaépítésének fontos szereplői a nagyszülők, az idősebb generáció. Ők szívesen is olvasnak a témáról, s ha megfelelő kérdéseket, jó szemléleti keretet kapnak, örömmel megosztják tudásukat, tapasztalataikat.

Ugyancsak fontos forrást jelenthetnek a hatóságok, intézmények dolgozói, akiknek rálátásuk van a határterületekre is. Egy védőnő például egyik oldalról kiválóan meg tudja világítani a kötelező védőoltások fontosságát, másrészt jól jöhet neki némi segítség az oltások stressz-mentes beadására. A pedagógus szakemberek együttműködését is segíti a Szülők kézikönyve program, hiszen olyan kérdéseket vet fel és összefüggéseket tár fel, amelyek a határterületek szakértőinek találkoztatására adnak lehetőséget.

A hiperaktivitás például táplálkozási szokásokra is visszavezethető, a túlzott szénhidrátfogyasztás már hétköznapi helyzetben is alkoholos erjedést idéz elő a gyermek szervezetében, ezért akár óvodásoknál is előfordul, hogy alkoholos befolyás alá kerülnek egy látszólag szokványos reggeli után. Az inzulinhinta és a hiszti közötti összefüggés ugyan közismert, ám a családi rendszer egésze és az intézmények együttműködését kell elérni az étkezés radikális változtatására, ehhez pedig szükséges az a szemléleti keret, amelyet a gyermekkel foglalkozó valamennyi felnőttet képes elfogadni és közös cselekvésre bírni.

A Szülők kézikönyve program feladata olyan egységes álláspont kialakítását lehetővé tenni, amely a médiától az iskolaválasztásig, a családi konfliktusoktól a betegségekig kezeli az együttműködési módokat. Fontos célunk, hogy a Szülők kézikönyve program növelje az egymástól látszólag független határterületek közötti átjárhatóságot, ezeket közös szemléleti keretbe helyezze.

A babafürdetés például egy kifejezetten párkapcsolati dimenzió, ugyanakkor szülői együttműködési forma is. A fürdető-szerek használata látszólag kozmetikai kérdés, ám a bőr, mint kihelyezett immunrendszer, mint legnagyobb szerv már fiziológiai megközelítést kíván. Az a kérdés, hogy a fürdetés előtt vagy után legyen-e a vacsora, már fejlődéslélektani és alvás terápiás kérdéseket is felvet, míg a baba elalvásának mikéntje és időpontja ismét újabb párkapcsolati dimenziókat nyit meg, hiszen nagyban befolyásolja a szülőpár szexuális szokásainak alakulását.

A Szülők kézikönyve program azáltal segít megelőzni és megoldani a családi élet problémáit, hogy átfogó szemléleti, gondolkodási keretet kínál, s ezen belül gyakorlati megoldásokat mutat, így megakadályozza a problémák konfliktussá eszkalálódását. Ha például olyan jól megindokolt szemléleti keretet találunk, amelyet a nagyszülők, a közösség más tagjai is képesek/hajlandók elfogadni, akkor a pár beengedheti őket a szülői dimenzióba, ezáltal alkalomhoz jut kapcsolata gazdagítására. Ez óriási előny jelent, mivel tapasztalatunk szerint a családok szétesésének egyik fő oka, hogy a molekuláris családban párkapcsolatot erodálja a szülőség.

A Szülők kézikönyve program családi rendszerről szól, melynek tagjait úgy értelmezi, mint a működő családi rendszer szereplőit. Ebben a szemléleti keretben egyaránt megfér például a nők és a férfiak különböző szerepvállalása és a szerepek átfedése, felcserélhetősége is. A szemléletnek talán ez a pontja jelenti a legnagyobb újdonságot a töredezett tudásmorzsák egymással küzdő világához képest.

A mosogatás egy feladat a családi rendszerben. Probléma, sőt, konfliktus keletkezik, ha az együttműködés helyett valamiféle elvből vezetjük le a megoldását. Például abból, hogy női munka. A feladat megoldására a családi rendszerben sok alternatíva kínálkozik a teljes kiszervezéstől (bejárónő) a gépesítésen keresztül a naptáros munkamegosztáson át az apa autonómia-területéig. A megoldások sokszínűségének bemutatása segíti a szülőpárokat, hogy megtalálják a „legkisebb közös többszöröst” – azt a hozzáállást, mely mindkettőjük számára elfogadható, fenntartható.

A Szülők kézikönyve program helyet és mozgásteret ad a családok közötti együttműködésnek, közösségeken belüli összefogásnak (például hasonló korú gyermekek felügyelete családok közötti kooperációval). Kinyitjuk a nukleáris családot a tágabb családi keretek közé, az idősebb generációt a gyermeki örömök virágoskertjeként jelenítjük meg, azaz kereteket adunk élményeik és erőforrásaik mozgósításra, lehetőséget biztosítunk számukra ahhoz, hogy unokájuk, ifjú rokonok általuk is megismerhessen viselkedési mintázatokat. A nagy cél olyan családi  helyzeteket teremteni, melyben a szülők és nagyszülők örömöt lelnek gyermekeinkben, unokáinkban – élményszinten megmutatva nekik ezáltal a szülőség, nagyszülőség korának vonzó oldalát, saját felnőttségük idejére kívánatossá téve számukra a gyermekvállalást és a családi életet.